Zákazníkom je občas nejasné, aký je rozdiel v záručnej dobe profesionálnych a domácich spotrebičov. V tomto článku vám vysvetlíme, ktoré zákony vám pomôžu a čo pri záruke určite neprehliadnuť.
Najskôr treba začať definíciou spotrebiteľa vs. podnikateľa a nadväzujúcimi zákonmi.
Spotrebiteľa definuje zákon č. 250/2007 o ochrane spotrebiteľa v nasledovnom znení:
Fyzickú a právnickú osobu definuje Občiansky zákonník v § 7 a § 18.
Spotrebiteľské zmluvy sa uzatvárajú na základe Občianskeho zákonníka.
Podnikateľa definuje zákon č. 513/1991 Obchodného zákonníka ako:
a) osobu zapísanú v obchodnom registri,
b) osobu, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia,
c) osobu, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov,
d) fyzická osobu, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.
Podnikateľské zmluvy sa uzatvárajú na základe Obchodného zákonníka.
Čiže pokiaľ je zákazník podnikateľ (podľa vyššie uvedenej definície zákona) a kúpený tovar využíva na výkon svojej činnosti, resp. na zabezpečenie služieb výkonu svojej činnosti, potom sa riadi zmluvný vzťah Obchodným zákonníkom, resp. obchodnými podmienkami medzi zmluvnými stranami (predávajúcim a kupujúcim).
U koncového spotrebiteľa je dĺžka záručnej doby stanovená zákonom na minimálnu dobu 24 mesiacov. Pri podnikateľských subjektoch je dĺžka záručnej doby stanovená na základe par. 429 Obchodného zákonníka, väčšinou vo forme záručného listu alebo zmluvy. Táto dĺžka je plne v kompetencii predávajúceho, resp. dohody zmluvných strán. Môže byť teda nulová, ročná, dvojročná alebo aj doživotná.
Nepísaným trhovým pravidlom je prenos záručnej doby poskytovaný výrobcom cez obchodníka na zákazníka. Obchodník nemá dôvod krátiť zákazníka na dĺžke záručnej doby, pretože by tým strácal výhodu (bonus) pre zákazníka. V mnohých prípadoch výrobca obchodníkovi neposkytuje žiadnu záručnú dobu, ale obchodník poskytuje zákazníkovi aspoň nejakú záručnú dobu.
Najčastejšie poskytovaná záručná doba v bežnom obchodnom styku je 12 mesiacov od dátumu zakúpenia. Pokiaľ sa predávajúci a kupujúci dohodnú na inej dobe, je vyznačená v záručnom liste alebo zmluve i s príslušnými podmienkami pre uznanie záruky. Tie môžu byť napríklad plnenie pravidelných servisných prehliadok nad rámec stanovený výrobcom zariadení, určitá forma obmedzení záruky na vybrané komponenty alebo stanovenie rozdielnej doby záruky na rôzne časti (prvky) zariadenia alebo diela.
Pozor, dĺžka záručnej doby neznamená, že automaticky všetky poruchy na zariadení po dobu záruky musia byť uznané ako záručné opravy!
Pre uznanie záruky treba v prvom rade riadne zdokladovať kúpu zariadenia a následne predajca alebo výrobca podá stanovisko k oprave v zákonom stanovenej lehote. Záručné podmienky a obchodné podmienky stanovuje každý výrobca/predajca sám s prihliadnutím na literu zákona. Preto je nutné sa pri kúpe výrobku s týmito podmienkami a návodom na obsluhu a údržbu zariadení riadne oboznámiť. Predídete tak prípadným budúcim komplikáciám.
Nezabúdajte takisto na pravidelnú údržbu strojov a zariadení, ktorá vám výrazne predĺži ich životnosť a predídete tak zbytočným neuznaným reklamáciám v súvislosti so zanedbanou údržbou.